Dansk Køre Forbunds historie

Ib Møller og Ole Jespersen     
 

 

 

       

Kørsel organiseres

Dansk Køre Selskab (DKS) blev i 1967 dannet i Nordsjælland og grundlagt efter samme model som British Driving Society med blot ét selskab for hele landet.
I Aarhus opfordrede den historisk interesserede borgmester, Bernhard Jensen til at samle kuske og hestevogne til en fest på stadion. Vi inviterede Karl Erik Kolind og Henrik Haubro til Århus for at fortælle om kørsel. Ca. 100 interesserede kom og meldte sig ind i DKS. Fyens Køre-Selskab var da allerede oprettet med H.C. Holm som formand. Han foreslog, at vi dannede et Jysk Køre-Selskab.     
 

 

 

       

Hvorfor igen køre med hest og vogn

Er det ren nostalgi at spænde hest for vogn? Det er jo lettere, mere sikkert og behageligere i al slags vejr at køre i bil. Langt tilbage i tiden var det med de daværende køretøjer og elendige veje næppe nogen fornøjelse at køre med heste. De, der havde råd, foretrak at ride. Kun syge og gamle lod sig transportere.Det er heldigvis ændret. I sidste øjeblik gik det op for mange, at en kulturhistorie og en sport var ved at forsvinde. Utallige vogne var hugget op eller endt på bålet. Nogle få forsøgte at redde de sidste vogne. På Sjælland begyndte Peter og Allan Strauss allerede i 1960'erne at samle hestevogne suppleret af hofjægermester Preben Garth-Grüner i 1971 på Sparresholm, som blev Skandinaviens største samling. Den blev dog i 2002 overdraget til Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk.
Boghandler Johannes Chr. Nielsen (1904-91) fra Haderslev samlede tidligt ca. 180 hestevogne og byggede en større bygning til samlingen. Et museum blev efter mange års drøftelser med kommune og amt omsider indviet i Haderslev i 2002.
Nu er kørsel med heste blevet attraktiv og en sportsgren på internationalt plan bl.a. takket være en hesteglad kusk i England, H.R.H. Prins Philip. Danmark konkurrerede internationalt i mange år i kørsel mod fx østeuropæiske lande, hvor militæret stadig brugte heste. Senere fik også Danmark sine verdensmestre.
Alle kuske kører dog ikke konkurrencer, som kræver en stor indsats. Hovedparten af medlemmerne har et mere afslappet forhold til kørsel. Kørefolket er ikke homogent, men oplever en fælles glæde ved at køre som en udpræget familiesport. Medlemmer kommer fra alle samfundslag, rige og fattige, alle uddannelser, ældre og unge, af han- og hunkøn, landmænd og byboere. Køresport er dog afhængig af et godt sammenhold i familien.

 

 

Præsentation, Kærsgård 1982

Præsentation, Kærsgård 1982

 

 

 hppscan183

Maratonvogn 1983

 

   

De første stævner

I Jylland havde avlsbygningerne til godset Vilhelmsborg ved Aarhus ikke været i brug i mange år. I 1971 fik kuskene lov til at låne dem. Vi afholdt kørestævne omkring de forfaldne bygninger, hjulpet af øvrige selskaber. Som afslutning på stævnet kørte vi med en snes ekvipager gennem skovene ind til stadion. Bent Neergaard red forrest i officersuniform. Vi hentede Bernhard Jensen med datter på Moesgaard. Under turen betroede han os, at det blev hans sidste dag som borgmester. Dagen efter trådte han tilbage - pga. sygdom!
I sommeren 1972 arrangerede vi et "bryllup" på Hjerl Hede, præcis som det kunne have været i 1872. Gæsterne kom kørende i hestevogne fra forskellige egne af landet. Vi boede på museet og var klædt fra den tid. Flere historiske begivenheder er siden genoplivet. I 2011 blev en ny rejse til Hjerl Hede gennemført med optræden undervejs.

 

 

Maraton i Grenå 1982

Maraton i Grenå 1982

 

       

DKF dannes

Danmark havde i mange år haft flere køre- og rideforeninger. Men der var ikke megen kørsel tilbage. Med Dansk Ride Forbunds opbygning som inspiration udarbejdede vi udkast til love for et nyt dansk køreforbund opbygget med lokale selskaber. Der var da kun fire selskaber, nemlig Dansk Køre Selskab (DKS), Fyens Køre-Selskab (FKS), Midtjysk Køre Selskab (MKS) og Himmerlands Køre- og Rideforening (HKR).
Dansk Køre Forbund (DKF) blev dannet den 28. november 1973 efter anbefaling af Henrik Haubroe og Erik Palm Greisen fra DKS, Per Schambye fra FKS, Jørn Autrup og Benny Olsen fra MKS. Samtidig oprettedes et nyt Østjysk Køre Selskab (ØKS) med Ib Møller. Vi var da kun 410 medlemmer i alt. DKS bestyrelse foreslog at skifte navn til det mere logiske Sjællands Køre Selskab, men kunne ikke samle tilslutning fra medlemmerne.
De enkelte selskaber arrangerer selv deres aktiviteter som lokale stævner i kørsel, pløjning og brugskørsel. Desuden arrangeres foredrag, syning af seletøj, restaurering, køb-salg-bytte, kurser, udflugter og ferieture.     
 

 

 

       

Formænd for DKF

Hvert efterår afholdes ordinære hovedbestyrelsesmøder som regel på Fyn. Formænd har været: 1973-1976, Ib Møller. 1976-1977, Bjørn Ohl. 1977-1978, Per Schambye. 1979-1980, Ib Møller. 1980-1989, Preben Garth-Grüner. 1989-1993, Ib Møller. 1993-2005, Svend Aage Nissen. 2005-2009, Jens Svenningsen. 2009- 2011, Per Ole Rothmann. 2011- Arnild Arp Hansen.
Præsidenter for DKF
1993-2009, Ib Møller. 2009-2011, Jens Svenningsen. 2011- Henri Hage.     
 

 

 

       

Relation til DRF

Fra starten blev DKF associeret DRF, hvorved der kom kontakt til FEI - i øvrigt som det eneste køreselskab i verden. I andre lande er kørslen en integreret men mindre del af de nationale rideforbund. Det har sine fordele – og ulemper.
Medlemstallet i DKF begyndte at stige. Nye selskaber kom til hjulpet af bestyrelser i DKF. I 1977 kom således Trekantens Køre Selskab (TKS) og Vendsyssel Køreforening (VK) med, i 1979 Bornholms Køre Selskab (BKS) og Vestjysk Køre Selskab (VKS). Senere kom Slesvigske Køre Selskab (SKS) og Vestermarie-Nylars Køre- og Rideforening (VNKR).
Skovkuske Foreningen (SF) tilsluttede sig i 1991, men meldte sig nogle år efter ud pga. for få medlemmer. Thy Køre Selskab (ThKS) kom med i 2001 og den sidste, Sjællandske Sportskuske (SSK) i 2010. I dag er der 12 selskaber med tilsammen ca. 1.100 medlemmer. Hertil kommer flere foreninger på Sjælland, som kun har kontakt med DKF via enkelte medlemmers tilknytning til DKS.
Flere selskaber har fået adgang til smukke godser, hvor man afholder stævner og møder. Det gælder fx Sparresholm og Dorthealyst på Sjælland, Kærsgaard og Egeskov på Fyn, Nr. Vosborg, Vilhelmsborg og Dronninglund-Slot i Jylland. Nogle selskaber har oprettet trænings- og konkurrencecentre som fx MKS på Havredal og senere Birken, VK på Holtegaard fra 2002, og SKS på Revsø Rideskole.     
 

 

 

       

Logo

En af Danmarks dygtigste grafikere, Erik Ellegaard Frederiksen tegnede DKF's logo i 1989. Logoet udtrykker klart og enkelt sportskørsel.     
 

 DKF Logo