DKF´s Hestevelfærds- og Dopingprogram

Dansk Køre Forbunds Hestevelfærds- og Dopingprogram

(Vedtaget på Hovedbestyrelsesmødet den 24.11.12)

For at sikre den høje hestevelfærd inden for køresporten og imødekomme den øgede fokus på doping, har vi valgt at lave et hestevelfærds- og dopingprogram.

Vi vil rette fokus på et af de steder, der er størst fokus på fra resten af hesteverdenen; til de større kørestævner, landsstævnerne.  Det er et ønske, at kuskene er bevidste om medicinering af deres heste, og hvilke krav vi stiller til vores heste under konkurrence, så de kan holde bedst muligt. Til de internationale stævner foregår denne kontrol allerede gennem den internationale hestesportsorganisation FEI.

Kontrollen kommer til at foregå ved, at der til mindst to vilkårligt valgte landsstævner skal være haltheds- og eventuelt dopingkontrol. Det er køreforbundets veterinærkonsulent, der skal foretage kontrollen på følgende måde:

- Inspektion af alle deltagende heste forspændt for vogn inden dressuren.

Kusken skal som minimum køre et ottetal i trav. Ved tvivlstilfælde om en hest er halt, kan denne mønstres for hånd og i longe.

- Inspektion af heste forspændt for vogn inden forhindringskørsel.

- Ved mistanke om doping af en hest, kan der udtages dopingkontrol af 1-2 heste ved hvert kontrolstævne.

- Er der ikke mistanke om doping af en hest, skal der årligt udtages 1-2 dopingprøver udvalgt ved

lodtrækning blandt deltagende heste til et kontrol-landsstævne.

- Dopingprøven skal udtages ifølge FEI’s udstukne regler og sendes til laboratoriet Laboklin.

- Der kan som altid til et stævne forekomme bandagekontrol af hestens bandager både under opvarmning,

og lige når ekvipagen er kørt ud fra banen.

Udgifter til dopingkontrol afholdes af DKF, og køreforbundets veterinærkonsulent skal have udbetalt kørselsgodtgørelse i henhold til statens gældende takster.