Weekends arrangementer 14/15 september

Arkiv foto.

Sommeren er ifølge kalenderen slut, men det er aktiviteter inden for vores felt – kørsel med hest og vogn ikke. Lørdag d. 14. sept. har Slesvigske Køre Selskab pløje stævne, tilskuere er velkomne. Det samme gælder længere oppe i Jylland Thy Køre Selskab har pløjestævne på Landbolyst, Landbolystvej 8 , 7700 Thisted.

Søndag har Slangerup og Omegns Køreforening Klubstævne, der er publikum også velkomne på Fabriksvagen 29, 3550 Slangerup. Er man mere til fint tøj og nostalgisk kørsel er det Sjællandske Sportskuske fra kl. 9 – 15, der undervises i at deltage i traditionel kørsel. Går ud fra man kommer ind på hvordan tøj, vogn og seletøj passer bedst sammen. Det er en god forberedelse til næste lørdags arrangement på Ledreborg.

Frede Svendsen, som tit har vundet konkurrencer i tradtionle kørsel, her fra Christiansborg fotograferet af Jesper Clausen.

Har hørt at Jesper Clausen, er dommer på Ledreborg næste lørdag. Og han har baggrunden i orden, han er frivillig hjælper i Den Kongelige Stald, søn af tidligere biløber i Den Kongelige Stald og kusk på Carlsberg og god ven med Henrik Haubroe, Jens Clausen. Og var med da der for nogle år siden blev afholdt et arrangement med traditionelkørsel på Christiansborg Ridebane, hvor han overværede de internationale dommers evaluering efter bedømmelsen.

Midtjysk Køre Selskab har pløjedag i Tvis, Prinsburisvej 87, Tvis, 7500 Holstebro, der vil være pløjning med veteran traktor, havetraktor og selvfølgelige hest. I Sønderjylland er der løvfaldstur, som en orienteringskørsel, i samarbejde med Åbolgårds åbent landbrug, der vil også være forhindringskørsel. Adressen er Åbølvej 9, 6372 Bylderup-Bov fra kl. 10:00. Se mere her. Og mere her.

Se selskabernes hjemmeside eller deres Facebook grupper for mere info.