95-års fødselsdag – Erik Palm Greisen, Mads.

Link til Kongehuset video af heste på græs hos Mads i år.

95-års fødselsdag – Erik Palm Greisen, Mads.

Søndag d. 8. september 2024.

Tidligere Danmarksmester, 1986, med 4-spand, Erik Palm Greisen, æresmedlem af Dansk Køre Forbund, måske bedre kendt som Mads, fylder 95 år i dag. Mads var en af de første der deltog i internationale stævner, tilbage i 1970’erne, den gang var et international kørestævne altid 4-spand. Det er simpel hen umulig at vide, tælle, hvor mange internationalestævner, samt VM og EM’ han har deltaget i.

Mads til kørestævne i England, i samtale med H.K.H. Prins Philip.

Danmarksmesterskabet blev vundet på Hjerl Hede, med 4-spand, rangeret som et forbundsmesterskab. Køresporten i Danmark kan takke Mads for hvor den står i dag, uden hans opbakning vil køresporten ikke kunne bryste sig af at have 2 verdensmestre og nogle sølv og bronze medaljer. Mads var den første i køresporten, der havde en transport til 6 heste, senere til 9, som jeg husker det. Mange har lånt dem når de skulle i konkurrence i udlandet, hvis ikke han selv skulle afsted. Selv Den Kongelige Stald-Etat, første gang de var på Bornholm for at give opvisning på dyrskuet i slutningen af 1980’erne. Siden 1978 har der været afviklet Danmarksmesterskaber i kørsel med hest og vogn, hver andet år, dog lidt forskudt i forbindelse med covid 19 og lagt de fleste har haft Mads opbakning, til glæde for både arrangører og kuske. Det samme har hold der er blevet sendt til Verdensmesterskaber. Og dermed givet masser af kuske og beundre af køresporten en oplevelse ud over det sædvanlige. Uden Mads’s opbakning, var Dansk Køre Forbunds jubilæum sidste år, heller ikke blevet det samme. Det samme gælder den bog, om Dansk Køre Forbund, der udkommer på et senere tidspunkt. Til Kongeparrets bryllup i 2004, var det Mads der fandt på, at Dansk Køre Forbund skulle forære brudeparret et køretæppe, med reference til Australien.

I år kunne Mads fejre 40-års jubilæum som sommergræsvært for kongehuset heste, så også der har han bakket op. Det er belønnet, for nogle år siden, med at blive ”Ridder af Dannebrogordenen”, samt at bliver æresmedlem af ”Den Kongelige Stalds Venner”.

Hjertelig tillykke med de 95 år.