Europamesterskabet for unge kuske fra 12 – 25 år i kørsel med pony/hest og vogn 2024

Er glad i låget, (for nu at bruge, et unge sprog, jeg ikke er berettig til) efter at havde været til EM i Sverige. Er med i en sport, hvor der er grøde, en gruppe af unge som gør det rigtigt godt. Selv på et niveau, blandt de bedste i Europa er ”lille” Danmark med, en guldmedalje i klassen U25 2-spand pony, en vinder af forhindringskørslen i klassen U25 1-spand pony. Samt at som hold, 2 kuske fra hver aldersgruppe, 12 – 14/14-18/16-25år at være nr. 4 i Europa, kun 0,89 strafpoint fra 3. pladsen, Tyskland og 18,51 fra at være Europas bedste.

Maria Buchwald Rikke Ruus på vej til podiet.

Se videoer og foto fra forhindringskørsel og præmieoverrækkelser samt æresrunder.

Vindere.

Maria Buchwald, Europamester i klassen U25 2-spand pony, Rikke Ruus, vinder af, Europamester i forhindringskørsel i klassen U25 1-spand pony.

Dotea Hedegaard Hansen, foto Anne KjersideWilliam Feldstedt, foto Anne Kjerside.Silas Kirkeskov Møller, foto Anne Kjerside

12 – 14 år.

I den yngste klasse, (12-14 år) blev Silas Kirkeskov Møller blev samlet placeret som nr. 7, med bedste resultat en dobbelt nul runde i forhindringskørsel, og en 4. plads, placeret efter tid.

William Feldstedt, kørte en kanon forhindringskørsel, med kun en bold ned, ingen tidsfejl. Det sammen gjorde Dotea Hedegaard Hansen ingen bold ned, med kun 0,01 strafpoint. I det hele taget kørte den yngste klasse flottest i forhindringskørslen. Det lover godt for fremtiden.

Christian Jespersen Dau, foto Anne KjersideFrederik Feldstedt, foto Anne KjersideKate Saxager, foto Anne Kjerside.

14 – 18 år

Christian Jespersen Dau, blev nr. 2 i dressur i klassen junior 2-spand. Samlet godt nok sidst i klassen, havde det uheld at nærmer pony fik benet over skaglen i forhindringskørsel, og groom, Lars, far, måtte ned og rette, det koster strafpoint.

De to andre i klassen junior, kørte 1-spand pony, bedst placeret blev Kate Saxager med en 24. plads, Frederik Feldstedt som nr. 26, begge med en solid og ordentlig kørsel, som de kan være stolte af.

Rikke Ruus, foto Anne KjersideAndrea Kjerside, foto Anne Kjerside Mette Grimbühler, foto Anne KjersideKimmie Marie Rasmussen, foto Anna Kjerdside

18 – 25 år

Som nævnt kørte Rikke Ruus en dobbelt nulrunde i forhindringskørslen, Europamester i forhindringskørsel. Og den tilladte tid var endda strammet gevaldigt op. Rikke var også god på maratonen, med en 5. plads som resultat.

Mette Grimbühler lå til en 3. plads før forhindringskørslen, som beskrevet var tilladte tid stramme op, og fik 3,01 strafpoint på den konto, samt to bolde ned.  Andrea Vieth Kjerside, sluttede klassen, men hvis man kikker lidt på resultaterne, har hun ikke i nogen discipliner ligge sidst, og kan rolig være stolt af, at være med, altid en ordentlig og fornuftig kørsel.

Kimmie Marie Rasmussen, sluttede også 1-spand hest, også her er der kun grund til at være stolt, fik problemer i dressuren, hvor hesten, blev overrasket over tungheden på banen, men problemet blev løst på en ordentlig måde, uden at det gik ud over hestevelfærd eller sportslig opførsel.

Oplevelsen af at overvære.

Dansk Køre Forbund har alt mulig grund til at være stolt, vi er et forbund, bundet op på frivilligt arbejde, med en stram økonomi, genereret af medlemmerne, lidt støtte fra Danske Spild, hvis jeg husker ret. Hvor de store hestesportslande, bliver støttet af staten og har professionelle til at hjælpe, både med træning og organisationsmæssig. Og så favner DKF bredt, 2 verdensmester i 1-spand pony, og for pony seniorkuske, flere medaljer i andre klasser. Samt i tømmertræk, guld, sølv og bronze.

Sad på en tribune 4 dage fra morgen til aften, lørdag til fods for at se, så mange maratonforhindringer som muligt. Og kunne ikke undgå at se, hvordan generationerne blev blandet, over hele linjen. Faktisk var det ungarske deltagere der fik mig til at tænke på det, for mig så det ud som om det var oldefar der talte med teenager, ikke for en kort bemærkning, i lang tid. Som teenager er jo ellers en tidsalder, hvor alt andet er gammeldags, som man ikke gider. Hestesporten modvirker generationskløft.

Selv om man sad på tribunen, lagt fra den danske lejr, kunne man ikke undgå at fornemme at stemningen ikke var den bedste i lejren. Det kan man ikke være bekendt og de voksne bør virkelig tænke over det. Det er så lidt changer for at komme med til et mesterskab, det skal være en glad og glædelig oplevelse, især for de unge. Og det at man kan håndtere en pony/hest er i det hele taget en præstation, uanset placering i denne motoriseret verden.

Se den samlet resultatliste               Se resultatlist for hold.