Maraton EM for unge kuske på Flyinge 2024

Alle danske kuske kom fint gennem maratonen, og det gjorde de fleste, så to uheld, hvor de involverede gik fra stedet, om end at én blev kørt til kontrol.

Se video fra maratonen af alle danske kuske, videoerne ligger i startrækkefølge.

Se startlisten her.

Children

I children klassen fra 13 – 14 år blev bedste dansker Silas Kirkeskov Møller med en 11 plads og 46,79 strafpoint. William Feldstedt fulgte efter på en 16 plads med 48,34 strafpoint, Dotea Hedegaard Hansen kom på en 21. plads med 50,39 strafpoint. Vinder af klassen kom fra Belgien Hannelore Timmerman med 40,63 strafpoint. Alle kørte med 1-spand pony.

Chrilderen klassen kørte 5 forhindringer og lidt mindre porte en både junior og U25 klassen.

Junior

Fra 14 – 18 år i klassen 1-spand pony,blev bedste dansker Frederik Feldstedt, bror til William i children klassen, han blev placeret som nr. 18 med 80,44 strafpoint. Kate Saxager blev placeret på 20. pladsen med 81,35 strafpoint. Vinder af klassen blev fra Holland Joris Lauwers med 70,82 strafpoint.

I klassen 2-spand pony og junior, har Danmark kun en kusk, Christian Jespersen Dau, han blev placeret som nr. 6, med 90,98 strafpoint. Vinder af klassen fra Holland, Lisa Kleinjan med 75,71 strafpoint.

U25

Fra 16 – 25 år med 1-spand pony blev bedste dansker Rikke Ruus, placeret som nr. 5, med 74,02 strafpoint. Mette Grimbühler blev nr. 9 med 76,57 strafpoint. Andrea Vieth Kjerside blev nr. 25 med 91,85 strafpoint. Vinder af klassen fra Holland, Dirk Bastiaansen med 70,51 strafpoint.

I 2-spand pony klassen for U25 blev Maria Buchwald nr. 3 med 79,54 strafpoint, som eneste dansker. Vinder fra Tyskland, Leon Zacharias Reinhardt fik 73,86 strafpoint.

I 1-spand hest klassen for U25 er der også kun dansker Kimmie Maria Rasmussen, som blev placeret som nr. 21 med 91,69 strafpoint. Vinder af klassen, blev Come Boisteau, fra Frankrig, med 72,31 strafpoint.

Resultatliste for maraton, alle.   -  Fejl i forhindringerne, alle.    -   Stillingen for alle efter dressur og maraton, alle.

Når man læser fejl i forhindringerne, vil man opdage af de danske kuske kun har fået 4 fejl, det viser at de har kørt flot og ikke ramt forhindringerne, fordi det koster point når der ryger en bold på jorden og dem var der en del af.

Som hold er Danmark rykket ned på 4, pladsen efter maratonen, men hørte i går, at hvis Danmark ligger blandt de 6 bedste nationer i Europa kunne vi være stolte, når man tænker på at Europa har nogen af verdens største hestesports nationer, og de sætter national en ære i at være de bedste.

Se hele hold status her.

Det er jo konkurrence, selv om jeg personlig synes at det vigtigste, faktisk er at være med og komme ordentlig igennem hele konkurrencen, og indtil videre opfylder alle danske kuske det. Men vi kommer vel ikke uden om det, podiepladser, er det i udsigt, altså bronze, sølv, og guld, ja det er det, efter maratonen ligger Maria Buchwald på første pladsen i klassen U25 2-spand pony med 122,51 strafpoint, nr. 2 lige nu er fra Tyskland, Leon Zacharias Reinhardt med 126,98, så der er plads til en enkelt bold.

I klassen U25 1-spand pony ligger Mette Grimbühler på 3. pladsen med128,09 strafpoint. Klassen føres af portugiseren Bernardo Vilarinho Losa med 125,79 strafpoint og 2. pladsen er en hollænder; Dirk Bastiaansen med 126,45 strafpoint. Så jeg tror Deres udsendte kommer til at bide negle, når den klasse kører forhindringskørsel søndag.

Publikum

Maratonen var beriget med masser af danskere, der iklædt dannebrogs jakker og dannebrogs slag, og stille er de ikke når dansker kører, tror der har været stille i bilerne hjem over broen.

Kim Andreasen, dansk banebygger assistent og international banebygger, fortalte ved slutningen af dagen, at det var gået som man havde håbet på, da man byggede banen. Vejret var man lidt bekymret for, men banen var faktisk stabil gennem hele dagen, lidt spor kan umuligt undgås. I forhindring 2 var der efter målstregen, en lidt skrab sving til venstre, hvor der var lidt dybe spor, det var så også der en vogn væltede, endda en af de tidligere medalje tager, men ponyen kusken skulle have kørt med, var skadet, så kusken havde lånt sin mors, og hun havde valgt at være groom, for hun kendte jo ponyen, men var tydeligvis ikke så erfaren som groom, stod ret op i et skarp sving med det resultat at hun blev vippet af vognen og hun slog sig tydeligvis, men gik dog til bilen der kørte hende til kontrol, men vognen væltede men kuske var rutineret nok til at holde fast i linerne, så den løb ikke. For at blokere for unødigt foto, kom der lyn hurtigt to med en dug, til at beskytte mens groom lå ned og blev hjulpet. Det burde ikke være en nødvendighed. Men det er det sikkert. Det andet uheld var i vandforhindringen, hvor både kusk og groom røg af, kusken havde, som der er krav, en god sikkerhedsvest, for prøvede at holde fast i linerne, men var røget ud af kuskesædet. Ponyen blev hurtig indfanget af friske hjælpere. Klogt var der kraftige hegn omkring forhindringerne og alt publikum stod på en skrænt med god sigt og vil jeg påstå sikkert. Både kusk og groom gik fra forhindringen, kusken godt nok med gråd, men tror nu mest det var fordi, han der ved røg ud af konkurrencen.

I morgen kl. 09.00 starter forhindringskørslen, følg med på Dansk Køre Forbunds Facebook side, hvor der også ligger video af alle danske kuske i nogle maratonforhindringer.

Dansk Køre Forbunds Facebookside kan se uden profil på Facebook.