Steward – hvorfor?

Ikke en dansk rytter, men et af 3000 indleveret til Collectif pour les Chevaux

Fordi, vi skal kunne bevise at vores heste har været fit for fight, når de har været i konkurrence. Billedet her, er et blandt 150.000 foto taget ved stævner, hvor de dansk OL plus flere har deltaget i. Billederne er forelagt Dansk Ride Forbund, de svarede at man ikke kan vurdere, hvorvidt en hests trivsel har være udfordret, ud fra et stillfoto, uden sammenhængende kontekst. Billederne er indleveret til hestevelfærdsorganisationen ”Collectif pour les Chevaux” i en mappe med 3000 foto.

Ekstra Bladet har ”selvfølgelig” spurgt Cathrine Laudrup-Dufour, i Frankrig, til billederne og hun mener ikke kritikken er berettiget og svare mere at hun har videoer af alt ridningen, fra Falsterbro Horse Show, som bevis på at der ikke er noget at komme efter. Hestevelfærdsorganisationen, mener at Cathrine bør udelukkes fra OL.

Sagen her viser hvor vigtigt det er, at sporten VED, at alt er kontrolleret og set efter både inden og efter at udøverne har været i konkurrence. Så vi til en hver tid, kan forsvare os, vi lever i en tid, hvor dokumentation ikke findes i hverken foto eller video, med de muligheder for redigering der er. Kan kun, og bør kun bruges i sammenhæng med øjenvidner.