Verdensmesterskaberne for 1-spand hest kuske i Frankrig 2024

Karina Blaabjerg, Midtjysk Køre Selskab, blev bedste dansker med en plads som nr. 39 med 177,37 strafpoint.

Helle Jespersen Frid, Slesvigske Køre Selskab, blev nr. 47, 183,95 strafpoint.

Kristina Klindt, Dansk Køre Selskab, nr. 51 med 185,32 strafpoint.

Ann Kristina Pedersen, medlem af både Vestjysk og Midtjysk Køre Selskab blev nr. 59 med 193,98 strafpoint. Bedste nordisk kusk, blev fra Finland, Talvikki Järvinen som nr. 27 med 168,66 strafpoint.

Samlet guldmedalje vinder af VM 24 blev Mario Gandolfo, Schweiz med 149,25 strafpoint. Efter at været blevet placeret som nr. 18 i dressuren. 6 blev diskvalificeret, 3 for kørt forkert i maratonforhindringerne, to væltede i forhindringerne. En i forhindringskørslen, fordi kuske ikke havde læst, eller kunne huske reglementet, blev stoppet fordi, der blev væltet skilt i forhindring 10, inden den blev kørt, så bliver der ringet, og man genopbygger forhindringen, da kusken så blev bedt om at forsættet, startede vedkommen med port nr. 9, som var kørt, og dermed tager man ikke i rækkefølge, hvilket betyder diskvalificering, man skal starte der hvor man laver fejl, ikke før. Og en blev væk fra forhindringskørslen.

Var det så spildt tid at bruge på et VM, bestemt ikke, det var en oplevelse, var til frokost fredag, og oplevede en god stemning. Og jeg er sikker på at kuskene fik noget erfaring som kan bruges videre og et VM mere at skrive på ens CV, er jo heller ikke at fornægte. De fleste danske kuske, jeg har oplevet er altid lidt ærbødig over for deres resultat og synes at noget kunne være bedre. Og ja, selvfølgelig er der det, når man er placeret som man er. MEN man skal også huske på, hvad man er op i mod, mange af de andre landes kuske er næsten professionelle eller laver i hvert fald ikke andet. Ann Kristina Pedersen, første gang til VM har kun knap 45 strafpoint fra guldmedaljevinderen, verdens bedste 1-spand kusk, det kan man rolig være stolt over.

Og når jeg læser kuskenes opslag på Facebook, bliver jeg heldigvis bekræftet at de har haft gode oplevelser. Desværre, men meget forståelig læser jeg også at den tidligere verdensmester Kristina Klindt med 1-spand pony, vælger at lægge køresport på hylden efter dette VM, begrundelse at have to børn, arbejde, samt en masser hjerter på profilen, indikere at privat livet også skal passes. Men hendes talent og den erfaring hun har, kan jo genoptages når børnene bliver større, eller flytter hjemme fra. Karina Blaabjerg og Daniel har tilkendegivet at de vil til Haras Le Pin igen til næste år, hvor der afvikles VM for ponyer.

På Dansk Køre Forbunds Facebook side, kan man se alle danske kuskes dressur og forhindringskørsel, samt glimt fra maraton kørslen. Se her.

Resultatlisten for VM ---- På det internationale site, Hippoevent er der mange godt foto og videoer fra verdensmesterskaberne, se her.