Danmarksmesterskabet for kuske – kørsel med hest og vogn – på Rævebjerg.

Af Jørgen Konge

Dansk Køre Forbund afholder DM for kuske, arrangeret af Dansk Køre Selskab på Rævebjerg ved Mørkøv fra onsdag d. 21. til søndag d. 25. august 2024.

Onsdag: ankomst dyrlæge tjek og kl. 19 officiel åbning på dressurbanen. Torsdag: Kl. 09:00 dressur. Fredag: Kl. 09:00 og præmieoverrækkelse for dressur om aften. Lørdag: Maraton kl. 09:30. Søndag: kl. 09:00 Forhindringskørsel, overrækkelse af medaljer. Se DKS hjemmeside.

Adresse: Rævebjerg 1, 4440 Mørkøv.

Deltagerliste, startlister og resultatlister klik her.

Gratis adgang alle dage.

Der er 63 kuske på deltagerlisten fordelt på 12 klasser. 4 klasser kæmper om guldmedaljer fra Danmarks Idrætsforbund, og vinderne kommer på deres liste over Danmarksmestre gennem tiden. Det er 2-spand pony og hest, samt 1-spand pony og hest i svær klasse. Klasserne tæller 27 kuske. De 8 klasser kæmper om Dansk Køre Forbunds medaljer, også kaldet forbundsmesterskaber.

Karina Blaabjerg der i 2022 vandt sølv.

Flere af klasserne er ret spændende for hvem der tager guldmedaljen med hjem, er ret åbent, og som en følger af køresporten og skribent bevæger man sig på kanten af det farlige at komme med bud på vindere. En klasse, hvor guldmedaljen er ret sikker, der skal ske et uheld, må guderne forbyde det, hvis det ikke lykkes Karina Blåbjerg at få dem hængt om halsen, hun får nemlig to, en fra Danmarks Idrætsforbund og Dansk Køre Forbund. Hun er nummer ét på FEI, det internationale hestesportsforbunds, verdensrangliste. Ved DM i 2022, blev hun godt nok, ”kun” nr 2, slået af Lise Halkjær, men hun stiller ikke op i år. Karina og hendes mand Daniel, startede deres karriere i hesteverden, hvor Karina red Fjordheste, både dressur og spring, da det var på det højeste, startede hun op til et dusin klasser om dagen, med flere heste. Daniel sadlede op og af. Det forgik tit på Birken, Rideskolen Birken, hvor også Midtjysk Køre Selskab har deres baner. Fjordheste avlen gør meget i at deres heste kan bruges både til ridning og kørsel, og det gav inspirationen til at parret en vinterdag spændte en Fjordhest for en bobslæde, delte foto på scocialemedier, straks var der gode kørevenner der fortalte, kan den trække en bobslæde, kan den også gå for vogn, det er blev starten på glorværdig start som kusk og groom. Karines erfaring fra at starte mange forskellige klasser som rytter, både forskellige dressurprogrammer og springbaner, gør at hun skal bare gå en maratonforhindring nogle få gange, så husker hun dem, der kan være op til 8 forskellige på en maraton. Forhindringsbanerne er barnemad for hende, der kan være op til nogle og tyve porte at passere, men ingen husker at hun har kørt forkert, hverken i maratonen eller på forhindringsbanen.

Helle Jespersen Frid, med Gerd Frid som groom, vinder af Danmarsmesterskabet i 2022

1-spand hest

I klassen 1-spand hest, forsvare Helle Jespersen Frid, fra Slesvigske Køre Selskab guldmedaljen fra 2022. Men hun får det svært, vi har set både en Mie Mosegaard Nielsen, fra den kendte kørefamilie på Raagaarden på Amager, der gør det godt i konkurrencer,  men også den tidligere verdensmester i klassen 1-spand pony, der nu har skiftet til hesteklassen Kristina Klindt vil helt sikkert gøre sit til at øge spændingen, men også en Ane Wieder, der også er medlem af en kendt køre familien, vil være et godt bud. I klassen er der 3 svenskere, som helt sikkert gerne vil vinde over en Danmarksmester. Der er 10 kuske i klassen. Det der kan være en joker, er at de skal køre et andet dressurprogram en det de træner mest, nemlig 2* programmet, mens de til internationale stævner og til verdensmesterskabet lidt senere i år, skal kører 3* program. Og kuske er generelt ikke meget for at skifte dressurprogrammer. Og hvis man ikke ligger i toppen efter dressuren, bliver det svært at komme der op. Dog skal en vinder af dressuren også kører en sikkert og hurtigt maraton, en fejl kørsel i en forhindring koster 20 strafpoint, og så er man næsten sikker på ikke at vinde.

Niels Schelde-Petersen, forsvarende Danmarksmester fra 2022, men Lene som groom.

2-spand pony.

Også en meget spændende klasse, kun, desværre, 4 kuske, med en forsvarende Danmarksmester Niels Schelde Petersen, fra Vestjysk Køre Selskab. Han vil ikke få foræret de 2 guldmedaljer igen uden kamp. Den nykåret Europamester Maria Buchwald stiller nemlig op i den klasse, hun kunne også havde valgt U25 klassen, men den giver ikke guldmedaljen fra DIF, som er eftertragtet og komme på deres liste over Danmarksmestre. I klassen er også den tidligere Danmarksmester i ca. 20 år, Lars Jespersen Dau, Slesvigske Køre Selskab, tidligere bronzemedalje tager ved VM for ponykuske, som Niels Schelde vandt over i 2022. Den sidste i klassen er Louise Kaiholm også SKS, Slesvigske Køre Selskab. Marias udfordring kan være at hun skal køre et andet dressurprogram end til EM i Sverige. For hvis man ikke vinder eller ligger tæt med vinderen af dressuren, skal man køre stærkt og sikkert i maratonen for at vinde samlet. Fordelen for Marie er, at også Niels og Lars, skal køre et andet dressurprogram end det de starter med international, nemlig det 2* program.

Hans Henrik Mosegaard Nielsen, forsvarende Danmarksmester fra 2022, med Tina som groom.

2-spand hest

Hans Henrik Mosegaard, fra den arrangerende forening, Dansk Køre Selskab og far til en af mine favoritter til vinderen af 1-spand hest klassen Mie, er forsvarende mester. Men lur mig, om ikke at en Ole Buch Jensen, også DKS gerne vil have en guldmedalje med hjem, i mange år sad han på tronen, som en anden kuskekonge på klassen for 4-spand, var blandt verdens 10 bedste i nogle år, samt dansk meste i over 20 år, men klassen er en forbundsmesterskabs klasse og der har de sidste år ingen starter været. Men siden 2014, hvor han blev Danmarksmester i klassen 2-spand hest, set sig slået af Hans Henrik. Jeg tænker nu, da han og familien flytter til Amager, gerne vil være den der har guldmedaljen der. Men en anden tidligere Danmarksmester Kurt Klint, har kæmpet lidt med at få nye heste til at fungere på top sportslig plan, men de sidste resultater er lovende. Sølvmedaljevinderen fra 2022, Mathias Birkely Ottendal fra Fyens Køre Selskab, kan bestemt også gøre det besværligt for en der gerne vil være Danmarksmester i klassen.

Forbundsmesterskaberne

De øvrige klasser er forbundsmestre, de kører et lettere program, middelsvær, de er også interessant, men endnu mere uforudsigelse til at komme med en bud på en vinder, så for ikke at udstille mig selv, vil jeg ikke gøre det. Det interessante går på at vinderne, vil forhåbentlig være på vej i svær klassen og drille medaljetagerne der om 2 år.

Unge kuske.

Der er 4 klasser for fremtidens kuske, U25 klassen er der både 1-spand hest og pony med i alt 6 deltagere, blandt andet Europamesteren i forhindringskørsel, Rikke Ruus, Dansk Køre Selskab, hun kan ses på søndag i den disciplin. I den yngste klasse fra 12 – 14 er der tre kuske på deltagerlisten. Som alle var til EM i Sverige, om de bliver placeret i samme rækkefølge, får vi at se. I junior klassen er der 5 kuske til start fra 12 – 18 år. De danske kuske får konkurrence fra en norsk kusk, Milla Jeksrud Hovelsen.

Danmarksmesterskaberne er et åbent stævne, det vil sige at kuske kan deltage uden at være en del af mesterskabet, blandt andet er der kuske fra både Sverige og Norge, samt kuske der ikke har fået deltaget i alle kvalifikations stævnerne.

Deltagerliste DM og DKF Mesterskaber 2024

Køreanlægget, dressurbaner, opvarmings, vaskeplad, maratonforhindringerne er lavet af frivillig arbejdskraft af medlemmer af Dansk Køre Selskab.

Rævebjerg

Rævebjerg er Dansk Køre Selskabs stævne plads, forholdsvis ny, opbygget fra at være en plads som Mørkøv kræmmermarked benyttede til deres årlige marked og kun det. Og da DKS, som Dansk Køre Selskab kaldes, søgte nyt, kom der en henvendelse fra Mørkøv Handels-, Håndværker- og Borgerforening, om ikke deres areal kunne bruges. Og med hjælp fra især fra Concordia fonden, blev er anlagt konkurrence baner til både dressur, forhindringskørsel (sammebane) og maraton, med 8 forhindringer og opvarmnings baner. Samt Materielhal og installation til vand og el i jorden til stald område og camping område til deltagerne og deres hjælpere. Når der er kræmmermarkedet fra den 27. - 29. september er der over 250 stader, to tivoliområder, mad, drikke og musik. Se mere på kræmmermarkedets hjemmeside