Køresportens fremtid.

451111280_466558386322030_2880681177634089996_n1.jpg
Kørelejr 1, hos Henrik Høper, for mere erfarne, mange deltager i konkurrencer. Kørelejr nr. 2 hos Henrik Høper, de yngste og nye kusk, men også nogen som har været med før.
att.5ay7IP2hhS0teQaKYJyyi_NLXjaASPRmYlGrV4Zs9o.jpg
Gittes kuskeskole ferielejr deltagere i RøddingGruppe af elever der var med på Landsskuet fra Gittes kuskeskole.

Ferielejr er en populær ting, når sommerferien sætter ind, rigtig mange rideskoler afholder ferielejr for deres ugen elever, medlemmer. Køresporten holder sig ikke tilbage, hjemmesiden er viden om i hvert fald 4 ferielejr.

De to er afholdt under Dansk Køre Forbunds regi, det vil sige at det er køreudvalgs medlem Henrik Høper der med opbakning fra udvalget har afholdt 2 kørelejr, En for nye, yngre og en for de lidt ældre, fra 13 år og op, det er derfra de fleste af de unge kuske der deltager i EM i Sverige i den kommende uge kommer fra. Lejren er afholdt hos Henrik Høper, ved Odder, hvor kuskene, eleverne havde egen hest eller pony med. De to lejre hos Henrik er organiseret sådan, at Henrik underviser, Susanne Malmqvist organisere, skriver skemaer op, og Nan Claudia Guldborg er madmor, laver alt maden, så de unge kan koncentrere sig om at lære. Et koncept der nu har kørt en del år, med kæmpe succes, især for køresporten. Henrik har en diplomuddannelse fra England i at undervise i køresporten. Har været Danmarksmester i 1-spands klassen, været højt placeret international i samme klasse.

Fra Landsskuet i år, Gittes kuskeskole.

Gittes kuskeskole har stået for de to andre lejrer, Gittes kuske skole ejes af Gitte Kragelund Buchholt, Rødding i Sønderjylland. Gittes kuskeskole, har egne heste, ponyer, som bruges som elevheste, det vil sige man behøver ikke selv have pony med. Gitte var sidste år 2023 på Landsskuet, med sine ponyer og elever, det samme i år, hvor de giver opvisning og lave Clinic i en special ring, bane, på Landsskuet. Har været med i hesteshowet, men også lavet en special opvisning på Landsskuet med Vestjysk Køre Selskab, udsendte for hjemmeside oplevede den fredag på Landsskuet i år, og det var en kæmpe reklame for køresporten, med mange forskellige vogne og ikke mindst kuske.

Gittes kuskeskole har også haft en ferielejr, hjemme ved Rødding, hvor hovedtemaet er kørsel. Gitte er uddannet lære, og  man her lære ordentlig omgang og sikkerhed omkring kørsel med hest og vogn, men ellers er det sjov og leg, har set foto af tandem, spand med mange forskellige sammensætninger 3, 4 og 6 foran. Gitte selv er konkurrence kusk i tømmertræk, (skov arbejde) og vandt sølvmedalje ved DM på Gl. Estrup i juni og kommer fra en familie der altid har leget med heste, for at have det sjovt. Blandt andet havde det et forspand for en kanon, hvor hele familie var med om ikke til hest, så som hjælper. Har en fornemmelse af, at familien, mand, Arne, og søstre er hjælpere ved lejrene også.

Video fra Vestjysk Køre Selskab og Gittes kuskeskole opvisning på Landsskuet.

Voksen og unge ferieuge

På Fyn arrangere familien Andersen, i samarbejde med Fyens Køre Selskab en ferielejr ved Middelfart, "Ferieuge kauslunde" 15 kuske står der på en startliste, men der kan være flere, for ikke alle kuske deltager i konkurrencer. Det er for både unge og voksne, og ikke bare for FKS medlemmer, der er faktisk en hel koloni fra Sjælland. Ferieuge har deres egen Facebook gruppe, kan kun ses med Facebook profil.

Foto fra kortegetur, fra Naja Andersen.