Maratonen – før forhindringskørsel.

Man kan rolig skrive, at en maraton, både kan cementer og forandre en stillingen efter dressuren. Men også en fortælling om, at en god dressur kan være vigtigt for den samlede stilling.

Det blev både en flot, med masser af fart. Når jeg skriver flot er det fordi kun 9 bolde røg ned. På forhindringerne ligger bolde, som hvis man rammer ind i forhindringen, og der skal ikke meget til, får 2 strafpoint og kun 9 bolde røg ned. Desværre for kuskene var der også 4 fejlkørsler, hvor man kommer til at tage en port forkert, dem var 4 af, men blev rette, det koster dog 20 strafpoint, en af dem var Lars Heibing i forhindring nr. 7, også er det svært at beholde en førsteplads. En kusk fik ikke rette fejlen, Elaine Rosengren, og så bliver man diskvalificeret.

Se flotte billeder taget Steen Kristiansen

2-spand hest.

Som jeg skrev i går, betyder en hest, som takter forkert i dressuren, ikke at kusken ikke kører en kanon maraton, jeg kan ikke lige se om det er samme heste der er spændt for, 2-spand kuske må bruge 3 heste i konkurrencen og skiftet efter behov. Hans Henrik Mosegaard Nielsen, DKS, kørte en kanon maraton og ligger nu i spidsen før forhindringskørselen og kan endda tage en enkelt bold, uden at miste pladsen, som point er lige nu. Mathias Birkely Ottendal, var en af de 4 kuske, der rettede en fejlkørsel, det ærgrer, ham sikkert, for hvis man trækker 20 strafpoint fra hans point, ville han ligge i spidsen af klassen 2-spand hest. Det bliver en spændende forhindringskørsel.

2-spand pony.

Louise Kaiholm, Slesvigske Køre Selskab vandt maratonen.

Maria Buchwald, ligger forsat i spidsen på grund af sin gode dressur og en 3. plads i maratonen, og har 3 bolde ned til 2. pladsen, med Lars Jespersen Dau. Men om sølv og bronze er der spænding, for der skal køres både sikkert og hurtigt, for at bevare dem som de er nu.

1-spand hest

Kristina Klindt, vandt maratonen.

Ved ikke helt om jeg kan holde til at se den, for de ligger som perler på snor, Mie Mosegaard Nielsen, blev nr. 3 i maratonen, men føre nu klassen, med 126,40 strafpoint, skarp forfulgt af Helle Jespersen Frid, med 127,91 strafpoint. Og Kristina Klindt, den tidligere verdensmester, som hun kun blev ved at køre en fejlfri forhindringskørsel, er nr. 3 med 129,15 strafpoint, men den tidligere verdensmester i forhindringskørsel Ane Wieder ligger nr. 4 med også 129,40 strafpoint, dog lidt højre decimal.

1-spand pony.

Karina Blaabjerg, skal næsten vælte hele banen, eller kører forkert, for ikke at kunne tage guldmedaljen med hjem til Midtjysk Køre Selskab, de har også mulighed for at få sølvmedaljen, med Birgitte Jensen.

Forbundsmesterskaberne.

1-spand pony, middelsvær klasse.

Maibrit Bach Sørensen.

Her ligger Jeanne Thamsen, fra Sjællandske Sportskuske nr. 1, efter en 2. plads i maratonen, som Maibrit Bach Sørensen, Midtjysk Køre Selskab vandt og ligger nu på en 2. plads, med kun 5 strafpoint til Jeanne.

1- og 2-spand hest middelsvær.

Der beholder Marie Egelund Ravn, Slesvigske Køre Køreselskab,   sin første plads, efter at have vundet maratonen, Men ida Simoni, Dansk Køre Selskab, ligger lige efter med 157,03 strafpoint.

2- og 4-spand pony

Der blev Thomas Andersen, Fyens Køre Selskab løftet op på første pladsen, ved at vinde maratonen med 153,52 strafpoint, med den helt unge kuske Jesper Lamborg Jørgensen som nr. 2 med 155,74 strafpoint.

1- og 2-spand små pony

Sophia Thyregod, Vendsyssel Køreforening, bevare på grund af sin dressur første pladsen med 113,07 strafpoint, efter en 3. plads i maratonen.

I klassen for 10 – 14 års kuske

Ligger William Feldstedt nu på en førsteplads, med 112,47 strafpoint, efter en anden plads i maratonen. Dotea Hedegaard, begge Østjysk Køre Selskab, vandt maratonen og ligger på en 2. plads med 114,76 strafpoint.

U25 1-spand hest

Der blev række følgen den samme som i dressuren, Kimmie Rasmussen vandt.

U25 pony

Ligger Mette Grimbühler, Dansk Køre Selskab, med 112,37 strafpoint, stadig på førstepladsen, og ret sikkert, igen på grund af en god dressur, blev nr. 2 i maratonen. Den vandt Rikke Ruus, Dansk Køre Selskab og ligger nu på en 2. plads med 130,38 strafpoint.

Junior

Her fører Christian Jespersen Dau, Slesvigske Køre Selskab, nu klassen med 129,92 strafpoint, blev nr. 3 i maratonen, den vandt Frederik Feldsted, Østjysk Køre Selskab, som ligger til en bronzemedalje, selv om han i klassen ligger nr. 4, efter Milla Jeksrud Hovelsen, Norge, som ikke kan få dansk medalje. Kate Sacager, Slesvigske Køre Selskab ligger til en sølvmedalje i forbundsmesterskaberne, med 135,15 strafpoint.

Forhindringskørslen

Foto Peter Andersen

Første kusk starter kl. 09:00 med William Feldstedt, fra klassen 10 – 14 års kuske, fordi, hans bror Frederik, skal bruge samme vogn, derefter kommer de små ponyer. Så igen de helt unge kuske, efterfulgt af junior, U25 pony og U25 hest klasserne, med de kuske med laveste point til sidst, så er der præmieoverrækkelse for dem.

Derefter er det 1-spand pony middelsvær, og præmie overrækkelse, så 2- og 4-spand pony, samt 1- og 2-spand hest middelsvære klassen, efterfulgt af en præmieoverrækkelse.

Ca. kl. 12:00 starte så DM klasserne, som får 2 guldmedaljer, en fra Danmarks Idrætsforbund og en fra Dansk Køre Forbund. Først 1- og 2-spand pony, så præmieoverrækkelse. Derefter 1-spand hest, efterfulgt af præmieoverrækkelse, og sidste klassen 2-spand hest.

Se startlisten for forhindringskørsel.

Hold i dag