Steward - link til baggrund for steward job

Steward er hesteverdens garant for at vi bruger heste og ponyer på deres præmisser.

En tid med mobiltelefoner med kamera og altid lige ved hånden. Digitale kameraer som kan tage, mange billeder i sekundet, kan der nemt og utilsigtet blive fanget et øjeblik, som ikke er kendetegnet for miljøet da fotoet bliver taget. Og nogle foto kan se være ud, selv om der i virkeligheden ikke var noget galt eller hårdt. Derfor er stewards arbejde vigtigt, for de vil se om der er kunne være kommet sår, skrammer, efter en konkurrence, eller brug, hvis der har været noget utilsigtet.

Vi mennesker har altid en skeptisk når vi bliver udsat for kontrol, og tror at det er for at straffe os. Det er langt fra formålet med steward, faktisk er det for at beskytte kuskene, at man som forening, arrangør, kan sige der er ikke sket nogen skade uanset foto. Og hvis det skulle være en skade på grund af noget utilsigtet, bliver hesten taget ud af konkurrencen.

Hjemmesiden, har samlet, ved hjælp af Elisabeth Vilsbæk Flensted fra Vendsyssel Køreforening, der er FEI uddannet steward på niveau 3 de links, som er baggrund for stewards arbejde ved hestearrangementer.

Elisabeth opfordrer Dansk Køre Forbunds, selskab og foreninger at lave et kursus, hvor man gennemgår det arbejde som de udfører på stævnepladser. Så kuske er forberedt, når de møder steward til arrangementer.

Elisabeth Vilsbæk Flensted

Se mere her.