Kørsel med hest og vogn til Store Hestedag.

Er opdateret med mere om tømmertræk, se nederst.

Lørdag og søndag

Storehestedag.jpg

Roskilde Dyrskueplads lægger for 20 år til Store Hestedag, med masser af aktiviteter og konkurrencer med heste og ponyer. Kørsel med hest/pony og vogn er naturligvis også med.

Den Sjællandske kørekvadrille, med 1-spand heste fra mange forskellige racer giver opvisning i den store ring, ring 1 i forbindelse med hesteshow med ridekunst fra Frankrig, lørdag kl. 12:00, søndag åbner kvadrillen showet samme tidspunkt kl. 12.

1725122670664.png

Logo tegnet af Julia Conradi.

Kvadrillen er den der gav opvisning på Christiansborg Ridebane, sidste år ved fejringen af Dansk Køre Forbunds 50-ås jubilæums arrangement.

Tømmertræk.

Gitte kuskeskole, ved Gitte Kragelund Buchholt, der sammen med kuske fra Sjælland stiller med 14 heste i mange forskellige størrelser og demonstrer og forklare, hvad tømmertræk går ud på. Lørdag i den store ring kl. 11.50. kl. 15.30 er der præsentation og demonstration på tømmertrækbanen. Søndag er det kl. 10:00 og 13.30 også tømmertrækbanen.

455667050_1028418969071631_1257193925136745000_n.jpg

Tømmerkørsel på Store Hestedag er et samarbejde mellem: Saane Clydesdales, Sølystgård Nordlandshest/Lyngshest, Dansk Schleswiger Forbund, Tømmerkørselsudvalget under Dansk Køre Forbund og Gittes Kuskeskole.

Se mere nederst.

Kørsel med hest og vogn.

Monika Køier Andersen, dommer i kørsel med hest og vogn, under Dansk Køre Forbund og rutineret kusk, deltaget i verdensmesterskaber, Danmarksmesterskaber, landsstævner og meget mere har clinic om forspænding, at spænde en hest for vogn. Lørdag kl. 10.30 – 11.15.

Monika Køier Andersen, som kusk i konkurrence.

Monika skriver:

"Vi er både lørdag og søndag, vi viser forspænding, fraspænding, tilpasning af seletøj og flere info for nybegynder omkring køreheste, sikkerhed m.v

Jeg tror at vi har lavet det på Store Hestedag mere end 15 år. Introkursus.

Ja, vi tage Buster på 30 år med."

Buster i sig selv er værd at gå efter, den har været konkurrence hest, og nu film hest, faktisk en stjerne inden for filmverden. Et godt bevis på at heste der bliver behandlet ordentlig, i sport og brug kan få et langt liv.

Et kik ned over programmet, fortæller at man også kan få en tur i en sulky, går ud fra det er noget med travløb. Og så er foreningen ”Drenge i ridesport” også på pladsen, der giver opvisning i den store ring, ring 1. Heldigvis at vi i køresporten en del drenge, her kan de møde ligesindede i ridesporten. Vil bare minde om at en god kørehest, kan blive bedre hvis den også kommer under rytter. Og så jeg har forstået det har ”Drenge i ridesport” det kanon sjovt og et godt sammenhold.

Link til Store Hestedags hjemmeside.

Gitte Kragelund skriver om Store Hestedag:

Tømmerkørsel - kort fortalt

Tømmerkørsel er en anderledes og udfordrende konkurrenceform med heste. Det kræver først og fremmest at hesten er lydig, trækvillig og i god form.

Disciplinen er bygget op over de færdigheder en kusk og en hest skal have for at kunne udføre arbejde i skoven.

Selve konkurrencen består af flere discipliner, fx lynbænken hvor tømmeret placeres præcist, slædebanen hvor der læsses tømmer på en slæde og en bane gennemføres inden der igen læsses af og langtømmerbanen hvor der trækkes en lang stamme gennem et antal forhindringer, der viser teknik og lydighed.

En af fordelene ved tømmerkørsel er at det kun kræver at man medbringer en hest og en sele. Resten af udstyret findes på stævnepladsen.

En anden fordel er at alle typer af heste kan bruges. Der er flere der kører med fx fjordheste, islændere, schleswigere og endda en shetlandspony. Til de små ponyer er der lavet en mindre slæde og lidt lettere tømmer, så de også kan være med.

Tømmerkørsel kræver en veltrænet og lydig hest. Der stilles også krav til kuskens evne til at samarbejde med hesten. Jo mere ro, jo bedre.

Stævnerne og reglementet styres af tømmerkørselsudvalget under Dansk Køre Forbund.

Tømmerkørsel på store hestedag 2024

Saane Clydesdales, Dansk Schleswiger Forbund, Sølystgård Nordlandshest/Lyngshest, Gitte kuskeskole og Tømmerkørselsudvalget er gået sammen om at præsentere disciplinen.

Det er opstillet en bane som der køres på flere gange dagligt, kl. 10, 13.30 og kl. 15.30 begge dage. Der bliver speaket undervejs, så publikum har mulighed for at forstå hvad forhindringen går ud på og hvordan kusk og hest bedst kan løse opgaven. På Store Hestedag er der i år mulighed for at se tømmerkørsel på flere niveauer. De unge heste der er i gang med at lære det og ekvipager med stor stævneerfaring.

Der deltages i tømmerkørsel med et bredt udvalg af racer; schleswiger, cydesdale,  belgier, norlandshest/lyngshest, shetlandspony og andre småponyer.

Følgende ekvipager deltager

Mikkel Kjeldsen, Ib